“По-сигурна съм в това, което правя, по-спокойна съм и по-щастлива. Учениците също!”, споделя една от учителките, участвали в Академия за учители „Забавно лято“. 13 учители от селата Правда, Черник, Чернолик и град Дулово се обучаваха в продължение на два месеца и половина на неформални подходи и методи в образованието, с които в летните академии за деца работят инструкторите от читалище "Бъдеще сега". Те усвоиха елементи от сугестопедия, учене чрез преживяване, модел на самоорганизирано учене, модел на ненасилствена комуникация и модел за работа по научен въпрос.
След обучението учителите споделят, че когато използват методите на интерактивното преподаване, учебните часове стават по-интересни и забавни, както за учениците, така и за тях самите. Чувстват се по-уверени и спокойни да използват алтернативни методи и да търсят нови подходи за преподаване в клас. Вдъхновили са се да общуват по-пълноценно и автентично с учениците, например да ги питат как се чувстват, какво ги вълнува и осъзнават нуждата от връзката между учител - ученик.
“След обучението си в академията за учители "Забавно лято" осъзнах, че ученето всъщност може да се превърне в едно наистина забавно приключение, както за учители, така и за ученици. Вече преди да вляза в час, обръщам огромно внимание на целите, които трябва да постигна. Да бъде ориентирана във времето, защото то никога не е достатъчно... Напомнихте ми и натъртихте на това, че целта трябва да бъде SMART и на това обръщам внимание всеки път. Започнах по-често да използвам методът SOLE и при нас има ефект. Работа по групи, като всеки след това има право да изкаже собствено мнение и да го защити. Напомням им, че тяхното мнение за мен има значение и им вдъхвам увереност, когато забележа, че се притесняват. А и често ги питам как се чувстват... и ме е грижа как се чувстват!”
“Часовете ми протичат по-ведро и усмихнато. Например не се притеснявам толкова, когато за момент се объркам. Учениците усещат искреността и по-бързо се хармонизират отношенията ни. По същия принцип ги съветвам да са искрени помежду си и с мен, за да създадем по-благоприятна обстановка за обучение.”
“Вече въобще не повишавам тон и не ми се налага да почуквам с маркера по бюрото, за да напомня, че часът е започнал вече. Просто, също като вас, започвам да говоря с тих и спокоен глас и всички запазват тишина. Действа!”
Програмата имаше голям успех, защото макар за кратко време, успя да създаде общност - учителите имаха възможност да обсъждат казуси, да играят и да създават заедно. Четирите учителки от Дулово споделят, че най-вече са успели да се сплотят и да намерят опора една в друга.
„Усещам, че след нашата среща аз и колежките ми станахме още по-весели, много по-емоционални, затоплихме още повече отношенията помежду си. Сякаш това приключение ни сплоти повече от преди.“
Академия за учители дава още възможности за развитие на човешкия потенциал, в сферата на образованието, за която най-много се говори, но устойчивите модели все още не намират реализация. Създаването на подобна среда влияе позитивно върху усвояването на теориите, засегнати в курса. Самите учители неколкократно подчертаха, че биха се радвали такова обучение да им се случи “някъде извън училище”.
Програмата "Забавно лято, грижовна есен" включва безплатни Образователно-приключенска академия за деца през летните месеци, медицински прегледи на възрастни хора, Академия за местни предприемачи и Академия за учители. Програмата е разработена от фондация BCause и се осъществява с партньорството на читалище "Бъдеще сега" и фондация „Направи добро” на УМБАЛ „Александровска". Осъществява се с финансовото съдействие на Филип Морис България ЕООД и е част от инициативите на Филип Морис Интернешънъл за корпоративна социална отговорност за подпомагане на общностите в различни тютюнопроизводителни региони и общини в България.