На 14 юни най-после отново успяхме да бъдем заедно, да се видим на живо с много наши скъпи приятели, след прекалено дълга пауза. Поводът беше прекрасен: България вече е на 45 място според Световния дарителски индекс на КАФ 2021 (CAF World Giving Index 2021) – най-авторитетното проучване, което измерва щедростта в 114 държави. Страната ни бележи личен рекорд в тази класация. За сравнение: средно за последното десетилетие страната ни е била на 120 място с дарителски индекс 19%.
За да обсъдят факторите, довели до тази положителна промяна, фондация BCause покани Геновева Петрова от Алфа Рисърч, Красимира Величкова от Български дарителски форум, Елена Матеева от Българско дружество за връзки с обществеността, Алекс Меламед, организатор на дарителска кампания. Домакин беше директорът на BCause Елица Баракова, а модератор на събитието – журналистката Ива Дойчинова.
Разбира се, кризата с пандемията от COVID-19 беше фокус на дискусията и беше посочена от всички участници като основна причина за по-голямата съпричасност, проявена от всички нас през 2020 г.
„Обикновено България е в последните 20-ина държави в класацията по благотворителност. Всяка година ние използваме тази класация като повод за разговор, но тази година можем да я използваме и като повод за радост. Аз съм щастлива, защото наблюдението на фондация BCause e, че 2020 г. беше равна година – пикът не се изчерпваше... Не става дума само за големите фирми и дарители, а за дарителското поведение на обикновените хора.“, разказа Елица Баракова, директор на BCause.
„През 2019 г. даренията през всички дарителски инструменти, които предлагаме: дарителски SMS, дарителство по ведомост, онлайн дарения през две дарителски платформи (Платформата.бг и DMSbg.com) бяха 2 милиона и половина. През 2020 г. даренията са 6 милиона и 700 хиляди, като тези, свързани с COVID, са само една трета. 80% ръст се наблюдава в дарителските SMS-и, които не са свързани с пандемията, а в дарителската платформа, управляна от BCause, този ръст е 140%. Безспорно, огромна част от всички дарения беше насочена към здравната сфера.“
Ролята на неправителствените организации и тяхното безценно участие „на първа линия” също не бе пропуснато в дискусията.
„Освен че имаше нужда от лекари на първа линия, имаше нужда от посредници, от хора, които влизаха в кварталите с най-уязвимо население, организираха се акции за носене на предпазни средства в домове, организации, които защитават женски права, организираха мобилни услуги. Всичко това доказа, че в България има съществуваща инфраструктура за дарителство. През изминалата година много организации събраха нови последователи, нови дарители, заздравиха връзките си с хората, с които работят.“, допълни Елица Баракова.
Kакво да четем зад числата и статистиката? С експертно мнение се включи Геновева Петрова от Алфа Рисърч.
„В глобален аспект зад тези данни стоят две основни неща: Солидарността съществува в обществото. Виждаме, че глобалният индекс бележи ръст основно по индикатора "подкрепа за непознат човек". В същото време сме изправени пред предизвикателство, което се състои в устойчивостта на тези данни. Разликата между цифрите за тази и предходната година е голяма. Показателят „помогнах на непознат човек“ е изключително висок, показателите „дарих средства“ и „бях доброволец“ са по-ниски както в България, така и по света. Очевидно по целия свят има какво да се работи, така че дарителски практики да станат по-устойчиви.“
Геновева Петрова изтъкна, че в България прави впечатление, че усилията на гражданските организации все повече дават резултат.
„Фактът, че България регистрира подобрение и по трите индикатора се дължи до голяма степен на тяхната работа“, обобщи тя.
Според нея наблюдаваме тенденция по-млади хора, ангажирани като граждани, а не поради добър социален статус, да се включват в различни дарителски и доброволчески активности, което също е много положително. Доброволчеството вече не е някаква абстрактна идея, а ясна и конкретна цел за много хора.
Каква е дълбоката мотивация да се ангажират хората с доброволчество, като имаме предвид, че в нашето общество то не е част от образователната система, както в много други държави? Какво накара млади хора да доброволстват в COVID отделенията, когато силите, а не предпазните средства, се изчерпаха?
Думата на 2020 г. е „солидарност“, изтъкна Красимира Величкова, директор на Български дарителски форум. Тя даде множество примери със спешните дарителски кампании на граждански организации, на Министерството на здравеопазването, на общините, като сред тях се открояват тези на фондация "За Доброто“, на Българския Червен Кръст, на лекарските съюзи, на Българската хранителна банка.
Тя отново изтъкна споменатата и от Елица Баракова изградена вече инфраструктура от гражданското общество като изключително важна – инфраструктура, която работи все по-добре с институциите в името на общата кауза.
Красимира Величкова изреди много от положителните примери, които през изминалата година даваха материал за добрите новини в морето от тъжна и тежка информация, свързана с разпространението на вируса. В цялата държава се наблюдаваше взрив от доброволчески инициативи в най-различни аспекти: по-добра информираност, по-добра свързаност за по-уязвимите, помощ за най-силно засегнатите от локдауна.
„Имаше много организации, които силно се ангажираха с дейности, свързани с кризата, но и не изоставиха своите основни каузи“, посочи тя.
Алекс Меламед се включи дистанционно, за да разкаже за своята нестандартна идея за фондонабиране, с което провокира интереса не само на приятелите си, но и на много непознати.
Неговата кампания беше в полза на фондация „За Доброто“, които съвместно с BCause имаха кампания за предпазни средства в полза на лекари „на първа линия“. Той спонтанно призовава приятелите си да последват примера му и да дарят, като обещава, че ако даренията достигнат 1200 лв., ще си обръсне главата. Сумата е достигната за по-малко от два часа, затова Алекс поставя нова цел: 10 000 лв., като новото обещание е да напише рап песен, в която поименно да спомене всички дарители. Макар и звучащо като шега, това начинание посстига целта си и е невероятен пример за успешна дарителска кампания. Алекс обобщава, че мотивацията за дарения далеч не минава само през тъгата и мъката от болката на другите и че хуморът може много успешно да бъде включен като начин за достигане до сърцата на хората.
„Обществото у нас има доверие в гражданските организации, които работят упорито за една и съща кауза и всеки ден и започват с нови сили. По тази причина скандали като този с HelpKarma не успяват да съборят сектора.“, това пък каза по темата с негативните примери за спорни дарителски кампании Елена Матеева от Българско дружество за връзки с обществеността.
Тя говори и за малкия и среден бизнес, който беше тежко засегнат от кризата, за дигитализацията, за адаптирането към новите условия.
В сферата на корпоративната социална отговорност и комуникацията със служителите се наблюдават много добри примери и Елена Матеева посочи конкретни примери за успешни кампании.
В последващата дискусия взеха участие както представители на неправителствени организации, така и хора от корпоративния свят. Диалогът между тези два свята е нещо, към което BCause винаги се е стремила като организация и е полагала усилия да способства.