"Разбрах, че обичам да мисля", споделя дете, участвало в образователната академия "Забавно лято", която се проведе през ваканцията.
За девета поредна година програмата на Фондация BCause, осъществявана с финансовата подкрепа на Филип Морис България, влиза в населени места в тютюнопроизводителните региони на страната, в които е много трудно общността да получи това, което в големия град изглежда като даденост.
През юли и август 2023 партньорите от НЧ "Бъдеще сега" проведоха 19 петдневни приключенско-образователни академии в 17 населени места с общо 361 деца на възраст 1-7 клас. Програмата включваше STEAM, сензо-моторно развитие и работа в екип. В поредица от игрови приказки децата се запознаха със следните теми: емоционална интелигентност, глобално културно разнообразие, информираност на общността, работа в екип и комуникация, умения за учене и наблюдение, основна грамотност по български. 429 родители и членове местните общности бяха гости на финалните представления, които децата организираха в края на всяка академия. 13 от 19-те групи проведоха онлайн среща след академията, за да отпразнуват началото на учебната година и да обмислят изводите от академиите.
Учителите от Сатовча, Абланица, Странджево и Вълкосел преминаха обучение в програмата „Учи с любов“, която вече се изпълнява в с децата в първи клас в училищата в Абланица и Странджево. С елементи на системата работят с 1 клас в училището в Сатовча. Учителите са силно мотивирани да изпълнят сугестопедичните планове и показват развитие в своите умения и отношение към процеса, ръководен от учениците.
Обратните връзки от децата показват истински интерес към науката – много от тях посочиха модулите STEAM като любими и цитираха конкретни резултати от обучението (напр. как работят вулканите). Развитие имат и уменията им да наблюдават, анализират и правят заключения по въпроси като научни и природни феномени и житейски ситуации.
Важно умение, по което децата имат напредък, е за работа в екип – те безпогрешно определиха комуникацията, изграждането на стратегия и разделението на ролите като основни компоненти. Всичките 19 академии завършиха с водено от деца представление за семейството и местната общност, организирано в екип.
По време на академиите децата повишиха и своята емоционална интелигентност и себеразбиране, като посочиха модула за самостоятелно време като силно преживяване – „Чух собствените си мисли“, „Разбрах, че обичам да мисля“, „Имам нов приятел – моят дневник!”.
Важно постижение на академиите е, че децата обогатиха речника си на български език. Следвайки един и същи ритъм и поток от дейности всеки ден, децата от места с лош български език усвоиха основни лексикални категории, свързани с тяхното тяло и чувства, непосредствена среда, природа и училищен речник, а децата от места без езикови предизвикателства развиха своите презентационни умения.
История от с. Черник: Групата 5-7 клас беше силно впечатлена от биографиите на известни личности, които четяхме всеки ден. Но най-силен интерес предизвика историята на Юсеин Болт, която децата запомниха - особено части от неговата позитивна философия. По-късно по различни поводи децата се връщаха към постъпки или думи, казани от лекоатлета и пренасяха неговия пример в други ситуации. Добрият пример на Юсеин Болт остави отпечатък в съзнанието им и рефлектира върху поведението им. Спокойно можем да кажем, че той стана нещо като техен идол или личност, към която да се стремят и на която да подражават в това да не се отказват, да се стараят всеки ден, да не се страхуват от провал и да помагат на общността си.
Учителката Фатме Чакърова от с. Беловец, която „без да иска“ прекара отпуската на лятната академия: „Всичко е забавно със „Забавно лято“. Децата научават толкова неща за кратко време. Работят в екип. Веселят се. Искам така да идват и в клас. А ние, учителите, виждаме тези млади обучители (инструкторите) и учим от вас. С нетърпение цяло Беловец очаква следващата академия!“
История от с. Брестовене: Децата попълаха дневниците си във времето за самостоятелно мислене, но не споделяха какво са написали. На третия ден се оказа, че се притесняват да споделят. От една страна, да не им се подиграят останалите, от друга - да не би да сбъркат, да отговорят не каквото се очаква от тях, и от трета - защото не са свикнали да ги питат такива неща. След това настъпи „отпушване“ и те се престрашиха един по един. На следващия ден вече почти всички искаха да кажат какво са си написали и въобще да дискутират какво си мислят, какво ги вълнува. Показателна е и репликата на едно от момчетата - „Харесва ми да си мисля моите мисли“
Програмата „Забавно лято, грижовна есен” се осъществява от 2015 г. насам от Фондация BCause с финансовата подкрепа на Филип Морис България, като част от инициативите на компанията за корпоративна социална отговорност и в изпълнението на стратегията за устойчиво развитие на Филип Морис Интернешънъл.
Партньори на Фондация BCause и нейния Център за предприемачество и обучения „Ринкър“ в осъществяването на програмата са Народно читалище „Бъдеще сега“, Българската болнична асоциация и местните общински администрации.
Повече за образователните иницивативи на програмата: https://zabavno.bcause.bg