Как в един учебен час да събереш цял учебен раздел, може ли да се учи без учебник и защо радостта от ученето е свързана с резултата
Учебната 2022/2023 година започна различно в първи клас в училище “Св. Паисий Хилендарски” в с. Абланица. Вече цял срок децата в класа на г-жа Атидже Имам играят, слушат и създават приказки, творят, пеят и… неусетно се научават да четат и пишат. В класната им стая няма да видите тетрадки с безкрайни редове от чертички и ченгелчета,дори е по-вероятно да чуете класическа музика отколкото преподавателски речетатив. А ако влезете, ще бъдете въвлечени в някоя детска игра, от която ще научите нещо ново за птиците, цифрите или човешкия труд през различните сезони.
На стените в стаята са закачени чудни табла с различни животни, предмети и природни явления. Възможно е да ви се наложи да пеете песен за тревистите растения или да трябва да създадете списание за обичаите и празниците през пролетта. Едно е сигурно: ще излезете от часа усмихнати, заредени и уверени в способностите си.
През 2022 година с подкрепата на Фондация BCause, НЧ “Бъдеще сега 2006” продължи работата си по развитие на цялостна програма за 1-ви клас, създадена според сугестопедичната методика на проф. д-р Георги Лозанов. Програмата включва основните направления в начален етап - български език и литература, математика и родинознание, като интегрира в тях изкуствата, музиката, играта и спонтанната радост от ученето. След серия обучения, които екипът на "Бъдеще сега" проведе с учителския колектив в Абланица, се стигна до създаването на иновативна паралелка, в която сугестопедичната методика да намери своето приложение.
Освен в Абланица, програмата по ограмотяване се прилага и в училище “Св. Св. Кирил и Методий”, с. Странджево в класа на г-жа Надежда Инджова, вече във втори клас, където за много от децата майчиният език не е български. Преди няколко години, когато за пръв път инструкторите на Бъдеще сега попадат в това малко селце в Родопите, трудно се разбират с децата, тъй като буквално говорят на различни езици. Това се оказва и вдъхновението да се създаде сугестопедична ограмотяваща програма за деца-билингви.
Екипът на "Бъдеще сега" с експертната подкрепа на сугестопедагозите Теодор Василев и Весела Дамаскова (ЧОУ "Малкия принц") създават първа книжка за ограмотяване "Чета с любов", както и 40-те дидактични табла, характерни за методиката. По-късно с подкрепата на Мария Паева от ЧОУ "Слънчев лъч" в гр. Пловдив се създават и помагалото за писане, както и карти за ограмотяване. Обучените учители получават всички уроци, описани в Книгата за учителя и допълнително насоки и материали за приложение на програмата. През 2022 г. процесът е наблюдаван и от Ванина Бодурова от Фондация "Проф. д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева", която е наследник на сугестопедичната научна работа на д-р Лозанов.
В Странджево липсва само един смел учител, който да загърби добре познатото (но неработещо) старо и да прегърне новите идеи. Надежда Инджова с готовност поема нещата в свои ръце и убеждава родители и ръководство, че приложението на сугестопедичната програма по ограмотяване ще доведе до реално ограмотяване на децата. Няколко месеца по-късно се провежда и първият истински "Празник на буквите" в с. Странджево. Децата четат, гордо разказват за буквите и радостно заявяват, че са вече грамотни. Учениците й вече смело надграждат и боравят с езика в 3 клас.
През 2022 година 30 колеги от 7 училища от северна България заявяват желание за участие в обученията “Уча с любов”, част от Академия за учители “Забавно лято 2022”. В Разград, с. Пристое, гр. Дулово, гр. Кубрат, с. Севар, с. Беловец и с. Юпер, вече можете да намерите учители, които да ви разкажат какво е сугестопедия, защо любовта и свободата са водещи в класната стая, как се учи през игра и как в един единствен час да съберете учебния материал за цял раздел.
“Как така без учебник в час?!” - възкликва по време на обучението една от учителките. Действително е трудно за дългогодишен преподавател да си представи учебен процес, в който учебниците не са център на вниманието. Всъщност, това би било трудно и за всеки, който някога е посещавал традиционно училище. След няколко обучителни срещи, въпросът се променя: “А може ли след двете игри, децата сами да си измислят третата?”.
Програмата “Уча с любов” дава възможност на учителите да се върнат към ролята си на творци на учебния процес. Много от тях споделят в края на обучението, че са осъзнали, че пътят на човеколюбието, свободата и вярата в учениците е верният път, защото прави ученето топло, уютно и радостно. А някои от тях с блясък в очите си спомнят, че всъщност затова са станали учители - от любов към децата и вяра, че образованието прави света по-добър.
“Очите на всички ни светят, защото знаем със сърцето си, че това ново преподаване е правилният начин. Аз искам да тръгна по този нов път.”, заявява една от опитните учителки в края на обучението. И това е достатъчно за екипа на "Бъдеще сега" и Фондация BCause да продължат да полагат усилия.